Nieuws

16aug 2018

Activeer je profiel bij het nieuwe HartslagNu en download de nieuwe app!

In de afgelopen periode ben je op de hoogte gesteld van de samenvoeging van HartslagNu met HartveiligWonen. Eindelijk is het zover en gaat HartslagNu over op het nieuwe systeem. Je hebt hierover een e-mail ontvangen met de informatie om je account te activeren.

Houd de komende periode je oude account nog wel actief bij HartslagNu, want pas nadat de meldkamer in jouw buurt is overgezet, word je gealarmeerd via het nieuwe systeem. Je wordt door HartslagNu geïnformeerd als je oude account is verwijderd.

Belangrijk: activeer je nieuwe account

Om gealarmeerd te blijven worden, voor reanimaties bij jou in de buurt, is het nodig dat je je account activeert en compleet maakt. Pas nadat je je account hebt geactiveerd en compleet hebt gemaakt kunnen jij of jouw AED’s opgeroepen worden bij een hartstilstand in jouw buurt. De link voor het activeren vind je in de e-mail die je hebt ontvangen.

Na het klikken op de activatielink word je doorgestuurd naar een pagina waar je een nieuw wachtwoord aanmaakt. Hier kun je vervolgens mee inloggen in je profiel in Mijn HartslagNu. Daarnaast is nu niet meer je 06-nummer je gebruikersnaam, maar je e-mailadres.

Nadat je je account hebt geactiveerd, vragen we je om het volgende te doen:

  • Log in op Mijn HartslagNu, via https://mijnhartslagnu.nl
  • Controleer je account en maak je profiel compleet.
  • Voor AED-beheerders: zijn de AED’s goed overgekomen? Ga daarvoor naar ‘Mijn AED’s’. Als hier geen AED bekend is, vragen we je deze zelf opnieuw aan te melden. Je ontvangt van de afdeling support een e-mail als de AED goed is aangemeld.

Nieuw alarmeringsnummer

Het telefoonnummer waarmee je gealarmeerd wordt is vanaf nu: 06-42500512. Sla dit nummer met een afwijkende ringtone op, zodat je de reanimatiemeldingen herkent. Je ontvangt oproepen binnen een straal (hemelsbreed) van 750 meter vanaf het adres dat je het opgegeven. Op de pagina ‘mijn profiel’ kun je maximaal twee adressen invoeren, op deze adressen word je standaard gealarmeerd via de SMS.

Download de nieuwe app

Wil je op basis van je GPS-locatie gealarmeerd worden – dus waar je ook bent? Download dan de nieuwe app van HartslagNu, via onderstaande link. Het is belangrijk dat je de app op de achtergrond actief houdt, zodat we je locatie kunnen blijven bepalen. De app blijft actief als je deze niet wegveegt via de homebutton op je telefoon. Download de app:
Apple: https://itunes.apple.com/nl/app/hartslagnu-nieuw/id1403847544?l=en&mt=8

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.stanglobal.hartslagnu

Heb je nog vragen over de samenvoeging? Er is een lijst met veelgestelde vragen opgesteld met alle informatie hierover. Namens HartslagNu danken we je hartelijk voor jouw inzet als burgerhulpverlener en hopen we samen met jou in deze samenwerking ervoor te zorgen dat er nog meer mensen gered kunnen worden!

Ik ben AED-beheerder

Mocht je AED ingezet worden, dan krijg je een SMS vanaf het telefoonnummer: 06-42500512 en een e-mail met de melding dat je AED mogelijk is ingezet. Als de AED tijdelijk buiten gebruik is deactiveer je in je profiel de AED bij ‘Mijn AED’s’. De AED kan opgeroepen worden binnen een straal van 500 meter hemelsbreed vanaf het slachtoffer met een hartstilstand.

P.S. Had je naast een account bij HartslagNu ook een account bij HartveiligWonen? Dan verloopt je account van HartslagNu automatisch. Je hoeft dan geen actie te ondernemen.

Mijn wachtwoord resetlink is verlopen

Hoe stel ik de app goed in?

Kan ik een testmelding uitvoeren?

Mijn partner en ik hebben hetzelfde e-mailadres
Waarom gaan we naar één alarmeringssysteem voor reanimatie en AED-hulpverlening?

19jun 2018

Op dinsdag 19 juni werd het hoogste punt bereikt van de nieuwe ambulancepost en hoofdkantoor van de Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Gooi en Vechtstreek in Hilversum. Dit werd gevierd met het hijsen van de vlag. Directeur van de RAV, René Ton, stuurde de hijskraan aan die de laatste dakplaat met daarop de vlag op zijn plek legde.

De nieuwbouw van de RAV wordt gerealiseerd op het terrein van het Tergooi ziekenhuis in Hilversum en maakt onderdeel uit van het Plan Monnikenberg. In november 2018 wordt het nieuwe pand naar verwachting opgeleverd.
     

06jun 2018

In Nederland zijn hulpverleners verplicht om te werken met de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Dit geldt ook voor ambulancemedewerkers. Sinds kort is het bij de RAV Gooi en Vechtstreek mogelijk om een dergelijke melding te doen via het digitale ritformulier. De ambulancemedewerker doorloopt hiervoor een aparte module waarin een aantal vragen worden gesteld. De melding wordt vervolgens digitaal doorgestuurd naar de aandachtsfunctionarissen huiselijk geweld van de RAV. Zij beoordelen vervolgens of er een zorgmelding bij Veilig Thuis wordt gedaan.

Het doen van een melding
Als een ambulanceteam zich zorgen maakt over een situatie, melden zij (bij voorkeur) de betrokkenen bij de hulpverlening dat zij een zorgmelding doen bij Veilig Thuis. Mocht dit niet zijn meegedeeld dan ontvangen de betrokkenen hierover een brief thuis. Er kunnen verschillende redenen zijn voor een zorgmelding. Maar deze hebben altijd te maken met een onveilige situatie in de directe leefomgeving van een kind, volwassene of een oudere, die het welzijn en de gezondheid kan bedreigen. Denk bijvoorbeeld aan een vermoeden van psychische of lichamelijke mishandeling van kinderen of ouderen of van geweld tussen (ex-)partners.

Wat doet Veilig Thuis?
Na het ontvangen van de zorgmelding neemt een medewerker van Veilig Thuis contact met betrokkenen op om de zorgen te bespreken en te beoordelen of hulp noodzakelijk is, en zo ja welke. Veilig Thuis geeft advies en biedt ondersteuning, ook aan professionals. De medewerkers van Veilig Thuis bieden een helpende hand, doorbreken onveilige situaties en zetten mensen in beweging.

Contactgegevens Veilig Thuis
Als u ernstige zorgen hebt, zich zorgen maakt of als er sprake van een crisis, neem dan contact op met Veilig Thuis. Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar. Het (gratis) telefoonnummer is: 0800-2000. Na het inspreken van uw woonplaats wordt u doorverbonden met de dichtstbijzijnde organisatie. Ook vindt u veel informatie op de website www.vooreenveiligthuis.nl.

17mei 2018

Het digitale jaarverslag 2017 van de RAV Gooi en Vechtstreek is verschenen. Enkele highlights uit ons jaarverslag:

Akkoord nieuwbouw
In oktober 2017 werd een akkoord bereikt over de nieuwbouw van de ambulancepost en het hoofdkantoor van de RAV in Hilversum. De nieuwe post wordt ruimer dan het huidige gebouw en biedt ruimte aan 40 medewerkers en de stalling van 8 ambulances. In maart 2018 is de bouw gestart en naar verwachting in december 2018 vindt de oplevering plaats.

Samenwerking RAV Flevoland
Op 20 december 2017 werd de samenwerkingsovereenkomst tussen de RAV Gooi en Vechtstreek en de RAV Flevoland getekend. Per 1 januari 2018 is René Ton directeur van beide ambulancediensten. Door een intensieve samenwerking aan te gaan, bundelen we onze krachten en bereiden we ons voor op de toekomst.

NEN 7510
Als derde ambulancedienst én tweede meldkamer in Nederland werd de RAV Gooi en Vechtstreek na een geslaagde audit in maart 2017 gecertificeerd voor NEN 7510, een norm voor informatiebeveiliging. Met dit certificaat bewijst de RAV dat haar medewerkers op een verantwoorde wijze omgaan met gevoelige, patiëntgerelateerde informatie.

Voor het volledige jaarverslag zie:

Jaarverslag RAV Gooi en Vechtstreek 2017

26apr 2018

In april is gestart met de bouw van de nieuwe ambulancepost en hoofdkantoor van de Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Gooi en Vechtstreek in Hilversum. De nieuwbouw van de RAV maakt onderdeel uit van het Plan Monnikenberg te Hilversum.

De RAV is sinds 1996 gevestigd op het terrein van het Tergooi ziekenhuis in Hilversum. Een aantal jaar geleden heeft Tergooi aangegeven dat de huidige post van de RAV moet wijken voor de nieuwbouw van het ziekenhuis. De nieuwe ambulancepost is ontworpen door architectenbureau Wiegerinck en komt te staan aan de zijde van de Soestdijkerstraatweg. Een belangrijke voorwaarde bij het ontwerp was dat het gebouw helder en licht van binnen moest zijn en dat het in de natuurlijke omgeving van de Monnikenberg moest passen.

Het nieuwe gebouw wordt groter dan het huidige pand en heeft plek voor 8 ambulances. De extra ruimte is nodig vanwege het samenwerkingsverband dat de RAV Gooi en Vechtstreek per 1 januari 2018 is aangegaan met de RAV Flevoland. Op de begane grond bevindt zich de ambulancepost met een kleedruimte, garage en een verblijfruimte voor de ambulancemedewerkers. Boven is het kantoordeel met een vergaderruimte, een instructielokaal en werkplekken voor de directie en de staf- en ondersteunende diensten.

De RAV verzorgt de ambulancehulpverlening in de gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren.  De ambulancehulpverlening wordt vanuit drie ambulanceposten verzorgd te weten in Hilversum, Blaricum en Weesp.

      

21dec 2017

Vanaf 1 januari 2018 kunnen verbruikskosten van een Automatische Externe Defibrillator (AED) na een reanimatie vergoed worden. De minister van VWS heeft hiervoor budget beschikbaar gesteld. Deze regeling is bedoeld om het verbruik van AED’s zo laagdrempelig mogelijk te maken. Dat is heel belangrijk want elke AED-inzet is immers gericht op levensreddend handelen.

Tot nu toe konden organisaties die geen zorgaanbieder zijn, zoals supermarkten of sportverenigingen, de kosten voor het gebruik van deze AED’s alleen via de zorgverzekering van de patiënt verhalen. Dat gebeurde vaak niet, omdat dit lastig is. Vanaf 2018 kunnen deze organisaties de kosten voor de directe inzet van AED’s vergoed krijgen via de Regionale Ambulancevoorziening.

Belangrijke informatie

  • De regelgeving gaat in op 1 januari 2018.
  • De mogelijkheid tot declareren staat open voor elke niet WMG-zorgaanbieder.
  • Declaratie kan plaatsvinden bij de RAV in de regio waar de AED-inzet heeft plaatsgevonden.

Voorwaarden voor vergoeding zijn:

  • Het verbruik is gekoppeld aan een daadwerkelijke inzet van de AED ten behoeve van een reanimatie.
  • Het verbruik betreft pads en/of het uitlezen van de AED.

Niet in aanmerking voor vergoeding komen:

  • Verbruiksartikelen die over datum zijn.
  • Verbruiksartikelen die periodiek vervangen moeten worden (zoals batterij).
  • Overige reguliere, eventueel terugkerende, kosten.

Declaratie
Indien u een declaratie wil indienen (na 1 januari 2018) kan dit per email. De declaratie dient de volgende informatie te bevatten:

  • naam, adres en woonplaats van de declarant
  • banknummer van de declarant
  • datum declaratie
  • adres of locatie van de reanimatie waarvoor de AED is ingezet (géén naam patiënt)
  • datum van de reanimatie waarvoor de AED is ingezet
  • omschrijving van de gedeclareerde kosten
  • gedeclareerd bedrag
  • een kopie van de door u betaalde kosten van vervanging

U kunt uw declaratie mailen naar: info@ravgooi.nl

21dec 2017

De ambulancediensten van de GGD Flevoland en de Regio Gooi en Vechtstreek gaan een intensieve samenwerking aan en staan vanaf januari 2018 onder één directeur. Ook management en staf van beide RAV’s worden samengevoegd. Deze samenwerking maakt de ambulancediensten robuuster.

De samenwerking tussen beide ambulancediensten bestaat al langer. Begin 2017 besloten de GGD Flevoland en de Regio Gooi en Vechtstreek tot integratie van staf en management. René Ton, directeur van de beide Regionale Ambulance Voorzieningen (RAV): “Beide ambulancediensten staan er goed voor: patiënten zijn uiterst tevreden over onze zorg, financieel gaat het goed en we hebben uitstekende hulpverleners en middelen. Alleen zijn het allebei relatief kleine organisaties met een kleine overhead voor bijvoorbeeld dienstroosters, kwaliteit, beleid, opleidingen, ICT en inkoop. Met de gebundelde menskracht staat die overhead veel steviger en hebben we bovendien capaciteit voor innovaties, onderzoek en ontwikkeling.”

Ton ziet het samengaan tussen Flevoland en Gooi en Vechtstreek met vertrouwen tegemoet: “We groeien al een flinke periode heel natuurlijk naar elkaar toe. Veel onderdelen zijn al geïntegreerd. Het vertrouwen tussen de partijen is groot. Deze samenwerking geeft vooral energie en kansen. We willen onze patiënten ook in de toekomst de beste zorg bieden en deze samenwerking is daarvoor gewoon nodig.”

De ambulancediensten beschikken samen over twee meldkamers, ca. 30 ambulances, verspreid over 9 standplaatsen en ruim 200 medewerkers.

Bijschrift foto: Ondertekening samenwerkingsovereenkomst in Almere op 20 december. V.l.n.r.: Igor Meuwese (algemeen directeur Regio Gooi en Vechtstreek), Joan de Zwart-Bloch (burgemeester Blaricum), René Ton (directeur RAV Gooi en Vechtstreek en Flevoland), Hennie Bogaards-Simonse (wethouder Noordoostpolder), Cees Verdam (directeur GGD Flevoland)

08dec 2017

De RAV Gooi en Vechtstreek wil reageren op de berichten die gisteren zijn verschenen in diverse media over een mogelijke sluiting van de ambulancepost in Blaricum per 1 januari aanstaande en een verhuizing van de post naar Hilversum. Deze informatie is onjuist.

In 2018 wordt gestart met de bouw van een nieuwe ambulancepost en hoofdkantoor op het terrein van Tergooi Hilversum. Het huidige pand moet namelijk wijken voor de nieuwbouw van het ziekenhuis. De ambulancepost in Blaricum bevindt zich op het terrein van Tergooi Blaricum en is niet in eigendom van de RAV. Het huurcontract dat de RAV heeft afgesloten met Tergooi voor de post loopt medio 2020 af. Afhankelijk van de ontwikkelingen rond Tergooi Blaricum beraden wij ons over een nieuwbouwlocatie nabij de huidige locatie. Er is dus geen sprake van dat de ambulancepost hier verdwijnt.

Spreiding ambulanceposten
De RAV beschikt over drie ambulanceposten in de regio, te weten in Hilversum, Blaricum en Weesp. Deze verdeling is gebaseerd op het landelijk Referentiekader spreiding en beschikbaarheid ambulancezorg dat is opgesteld door het RIVM in opdracht van het ministerie van VWS. Dit kader definieert het aantal ambulances waarmee de ambulancezorg in Nederland kan worden uitgevoerd, gegeven een aantal randvoorwaarden, zoals de tijd na een melding waarbinnen een ambulance ter plaatse moet zijn (binnen 15 minuten bij spoedvervoer) en de spreiding van de standplaatsen.

25sep 2017

Vanaf 2 oktober aanstaande rijdt de zorgambulance in onze regio. Deze ambulance rijdt geplande ritten van en naar het ziekenhuis of tussen ziekenhuizen waarbij geen acute medische zorg nodig is. Bij planbaar vervoer is vooraf een afspraak gemaakt voor de patiënt, bijvoorbeeld voor een behandeling of onderzoek of voor een overplaatsing. Het vervoerscomfort van de patiënt en eventuele familie staat bij de zorgambulance centraal.

De zorgambulance is kleiner dan de reguliere ambulance, want deze hoeft minder medische apparatuur aan boord te hebben. Nieuw op deze ambulance is de elektrische brancard. Met één druk op de knop kan de patiënt hiermee omhoog en omlaag gebracht worden en dit scheelt veel tilwerk voor het ambulancepersoneel. In de komende jaren zullen, gefaseerd, alle ambulances voorzien worden van deze elektrische brancards.

Op de zorgambulance zit een team bestaande uit een ambulancechauffeur en een zorgambulanceverpleegkundige. De zorgambulance wordt specifiek ingezet voor gepland vervoer. Dit brengt grote voordelen voor de patiënt met zich mee. Zo wordt er zorg op maat geleverd, kan de chauffeur extra comfortabel rijden en kan het vervoer ingepland worden zodat de patiënt niet hoeft te wachten. Ook is er plek voor een familielid of mantelzorger om met de patiënt mee te reizen.

De dienstverlening van de Regionale Ambulancevoorziening Gooi en Vechtstreek is met de komst van de zorgambulance weer verder geoptimaliseerd.

Op de foto: René Ton (r.), directeur van RAV Gooi en Vechtstreek, en Hans Wesdijk, ambulancechauffeur en wagenparkbeheerder, voor de nieuwe zorgambulance